9. 6. 2015

Umělecká - ANO x NE ???

Dopíjím svůj oblíbený čaj, poslouchám hudbu, jenž mě nutí tancovat ( a úspěšně  odolávám!) a zasedám za Blogger a po nekonečně dlouhé době píši další článek.
A o čem bude dnešní článek? Jak už nadpis prozrazuje, dnešní článek bude především pro budoucí deváťáky nebo pro ty, kteří na střední již jsou a chtějí ji změnit.
Letos dokončuji třetí rok uměleckoprůmyslové školy a rozhodla jsem se napsat článek pro ty, kteří by se chtěli příští rok hlásit někam na uměleckou. Mají se přihlásit? Nebo to za to nestojí? Co to všechno obnáší?


Jak už jsem psala, letos pomalu dokončuji třetí ročník uměleckoprůmyslové školy v Bechyni (stránky na tuto školu ZDE!). Mým oborem je Průmyslový design, což je ve skutečnosti takový návrhář, či designér. Jak je libo.

Proč jsem si školu vybrala? Mým snem je žurnalistika a přesto jsem na umělecké. Je to bláznivé, že? A já souhlasím. Vždy, když  se mě někdo zeptá "proč že jsem šla vlastně na uměleckou?" mám jednoslovnou odpověď "Nevím". Baví mě kreslit, projevovat se a vyrábět různé věci. Pouhé sezení a poslouchání učitele není nic pro mne.

Vzhledem k tomu, že se jedná o uměleckou, se přihláška dává (teď si nejsem jistá) do konce listopadu. Tím pádem mnohem mnohem dříve než na učiliště, gymnázia, střední.. A v lednu vás čekají talentové zkoušky. Co takové talentovky všechno obnáší?
V první řadě domácí práce. K nám na školu jich například musíte přinést minimálně patnáct.
Druhou věcí jsou práce ve škole. Zadají vám tři práce na určité téma a vy se s tím musíte poprat jak nejlépe umíte. První ze tří je pouze tužkou (vždy nějaké zátiší). Druhá práce (alespoň za mě) byla pouze černou,bílou a šedou. Šlo o geometrické útvary a měla jsem na výběr pouze z těchto tří barev.
Třetí práce obnášela téma "Podzemí- Nadzemí" a dostanete tempery a předveďte se. Ukažte co ve vás je.
Vzpomínám si, že kamarádka, jež se hlásila rok přede mnou měla téma "Létání".

Na každou práci máte zhruba devadesát minut a mezitím dvacetiminutovou přestávku. Po nakreslení všech prací můžete buď čekat ve škole, nebo jet domu a přečíst si výsledky na internetu.
Na každý obor berou celkem 30 žáků a z toho se jako první zaplní Grafický design, protože je velmi žádaný. Stejně tak jako Multimediální tvorba.



Jaký vidím rozdíl mezi "normální" a uměleckou školou? Obrovský. A přesně kvůli němu jsem na umělecké, protože z "normální" školy bych se zbláznila. Když se přihlásíte na Průmyslový design, většinu času budete trávit v dílnách. Což znamená, že budete pracovat s hlínou, sádrou, plastem, dřevem.. Ale! Nebudete muset sedět třeba devět hodin v lavici na zadku a poslouchat monotonní hlas učitele, jež pomalu ani neví o čem mluví.
V tom já vidím obrovský rozdíl. A jsem za něj ráda.

Takže... Jít nebo nejít na uměleckou? Sama za sebe říkám ANO! 

2 komentáře:

  1. :) ahoj, Ja som chodila síce na 8ročné gymnázium, no z neho som si dávala príhlašku na výšku. A ja to mám presne opačne :) veľmi som túžila po dizajne a hádaj kde som... áno na žurnalistike :) ale našla som sa v tom, takže som spokojná. A ak si to vezmeš s prižmúrenými očami, vlastne je to tiež umenie :D
    http://merycheriespring.blogspot.sk/ Ak by si mala záujem vidieť trošku do hlavy (bez)nádejnej žurnalistky :D

    OdpovědětVymazat
  2. Bohužel se některým stává, že fakt rádi tvoří, malují, tak jdou na uměleckou, ale najednou zjistí, že nemají vůbec čas na svoje práce doma, jsou z prací do školy vynervování, protože nestíhají. Mám kamarádka na umělecké, na oboru ilustrace. Každý učitel má pocit, že má jen jeho předmět. Navíc je pro člověka, který zjistí, že se minul školou, těžké pak někam přestoupit, protože vzdělání mimo obor je nedostačující. Jinak samozřejmě, pokud člověk cítí, že i přes povinnost neustále dělat doma práce, do toho chce jít, tak jen do toho! :)
    Jinak devět hodin sezení na zadku není vždy to nejhorší, na jiných středních máš také praxe a dílny. Pokud nejsi na gymnáziu, tam tedy ne. Ale všimla jsem si, že my na gymplech končíme mnohem později než střední školy se zaměřením. :-) Ale podle toho se člověk fakt nerozhoduje.
    Pěkný článek.

    OdpovědětVymazat

Velice děkuji za každý komentář. Vždyť sami víte, že potěší. :)