30. 9. 2014

Jak jsem si podala ruku s Mementem

Název: Memento
Autor: Radek John
Rok vydání: 1986
Nakladatelství: ČS
Počet stránek: 290



ANOTACE:
Motto:
'Každý člověk na světě se může stát závislý na léku nebo látce ovlivňující psychiku.'
Pražský psychiatr

'Procento vyléčených toxikomanů je podle světových statistik stejně nízké jako u nemocných rakovinou. Z tohoto hlediska je drogová závislost choroba co do nebezpečnosti s rakovinou srovnatelná'
Pražský psycholog






O Mementu jsem věděla již dlouho dobu a myslela jsem, že ho doma nemáme a tak jsem ho nijak zvlášť nevyhledávala a najednou! Zjevil se přede mnou a já si řekla „No, proč ne“ a vrhla se do čtení. Téma, jako jsou právě drogy, mě zajímají už hrozně dlouho a bylo to jen dalším plusem k tomu, abych začala číst. Všichni víme, že drogy stáhnout člověka až na úplné dno. A přesto to lidé dělají a drogám se nevyhýbají. Ale proč? Copak jim to za to stojí? Opravdu chce někdo skončit jako troska, jež celé dny nedělá nic jiného, než hledá fet a pak místo, kde si ho v klidu píchne? O čem je ale Memento a co mi dalo?


Jako každá knížka mi dala obrovské přesvědčení v tom, že nikdy NIKDY nechci brát drogy a dopadnout jako hlavní hrdina Mementa, Michal. Hned na rovinu říkám, že jsem to na dvousté stránce zavřela a vrátila do police. Není to silný, ani nervy drásající příběh. Věřím tomu, že v roce vydání to byl knižní trhák všech drogových knižních trháků, které u nás byly k sehnání. Ale dnes? Dnes už jsou knihy o heroinu, pervitinu, injekčních stříkačkách a naprosto zdrcených lidech úplně někde jinde. Ptáte se mě snad, jestli to někdy dočtu? Jednou snad ano. Snad.
Nemohu si pomoci, ale podle mého je příběh stále se opakující a nekonečný koloběh ze života feťáka. Copak oni to tak doopravdy mají? Je jim úplně jedno, že zemřou sami a jako naprosté trosky? Pokaždé, když čtu knížku nebo vidím film plný bílého prášku, jsem znechucena. Chápu, že i oni jsou jenom lidé, ale takhle si zničit život.



Vím o tom, že některé školy mají tuto v maturitní četbě. Já bych jí brala všemi deseti. Jednou i dočtu, protože mě zajímá, jak to s Michalem dopadlo. Ale dnes to nebude a v nejbližší době také ne.

 Co vy? Četli jste Memento? Líbilo se vám? A co knihy a filmy o drogách? Máte je rádi?

2 komentáře:

  1. Já ji četla asi v 16, dočetla, ale mnohem více mě zasáhla kniha My děti ze stanice zoo a jelikož jedna blízká známá měla syna feťáka, vím, že to takhle často chodí, hrůza!

    OdpovědětVymazat
  2. To mám na seznamu knih, které si chci přečíst. Já si to neumím představit. Tam až má fantazie bohužel nesahá.

    OdpovědětVymazat

Velice děkuji za každý komentář. Vždyť sami víte, že potěší. :)